Hundefører, kend kravet til dig 2017-03-16T18:33:32+00:00

Hundefører – Kend kravet til dig

Som ny hundeejer kan det en gang imellem være lidt en jungle, at finde ud af hvad der skal til, for at kunne deltage på træninger og prøver i DRK. Derfor har nogen været uheldige, at selv om man egentlig troede man havde det hele i orden, så finder man for sent ud af, at det var det alligevel ikke.

Det er kun retriever racerne der kan deltage;
Chesapeake Bay Retriever, Curly Coated Retriever, Flatcoated Retriever, Golden Retriever, Labrador Retriever og Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

I markprøvereglement kapitel 4, Adgangsbetingelser §8. Stk. 1. står der:
Brugsprøver, kvalifikationsprøver, markprøve B og Working test:
Danske prøvedeltagere, både ejer og fører, skal være medlem af DRK.
Udenlandske prøvedeltagere skal være medlem af udenlandsk FCI-anerkendt klub.

Nationale A-prøver:
Såvel danske som udenlandske ejere og førere skal være medlem af DRK.
I DKK Schweissprøvereglerne kapitel 4, i adgang til prøverne står der:

Schweissprøver:
Danske prøvedeltager skal være medlem af DRK.
Andre racer kan deltage hvis der er plads og her er ikke krav til medlemskab til DRK.
Udenlandske prøvedeltagere skal være medlem af udenlandsk FCI-anerkendt klub.
I DRK Vildtspor reglement kapitel 7, i adgangskrav til prøverne står der:

Til Championatklasse:
Danske prøvedeltager skal være medlem af DRK.
Hunden skal have en 1. pr. på en DKK 400m/20 timers schweissprøve, eller en 1. pr på DRK’s UHM i vildtspor.
Udenlandske prøvedeltagere skal have en udenlandsk FCI stambog, samt opnået mindst vildtsporchampionat i et af de nordiske lande eller have opnået en 1. pr. på en DKK 400m/20 timers schweissprøve.

Generelt om stambogen:
Danskejede hunde skal være stambogsførte i DKK.
Importerede hunde, der er under registrering i DKK, kan af DKK – dersom deres udenlandske stamtavle er godkendt af DKK – få tilsendt en standardkvittering som dokumentation for, at hunden er Under registrering.

Regioner, Racer, prøveledere, dommere og trænere, hjælp os og ikke mindst de nye i klubben, med at sikre at de har tingene på plads, så vi ikke skal slette et resultat.